EN

Bruno Zanardo, born in São Paulo, photographer, advertising professional, visual arts researcher, teacher and director of cinematography. 
Was official photographer of Miss Universe in Brazil for all national and international media. Published photos in the largest newspapers in Brazil and worldwide. 
Contributes in the main photo agencies, as FotoArena, O Globo, Agência Estado, Folha Press, Getty Images and LatinStock. 
Bruno Zanardo has also held solo and group exhibitions nationally and internationally, including honorable mentions. 
As a teacher, he taught Cusine Photography course at SESC-Sorocaba/SP; Fashion Photography at “Semana Audiovisual” (SEDA), the lecture "Occupation: Photographer - Segments and Market" at North Student Fair in 2013 and participated on “Encom” in Jaragua do Sul, where he gave a lecture with great Brazilian advertising professionals, as Rodrigo da Matta from JWT, Mario Assim from “Banco de Eventos” and Marcel Beli from Curitiba City Hall. 
Worked for the Brazilian army, as photographer of the commemorative book of 50 years of the Jungle War Training Center (Centro de Instrução de Guerra na Selva), the “CIGS”. 
His images are present in educational and artistic books, such as “Cusine Photography” (Fotografia Culinária), AP&S Editorial, 2010 and “Que seja eterno enquanto dure”, Soler Editora. 
As cinematography director, worked for Jadson Ranieri at his opening video, with the Brazilian model Cristina Jurack, internationally renowned model who worked at Marc Jacobs campaign. 
In music, directed Dan Nakagawa videoclip “Todo mundo o tempo todo” (2012) and Daniel Peixoto’s “Só paro se cair” wherewith won Artist of the Week by american MTV in 2011, being also broadcasted on MTV Australia and England. His documentary short “69 – Praça da Luz/Luz Square” won six national and international awards, and was exhibited at GNT channel on Women’s Week and in Berlin. Nowadays is part of the MOMA collection (Museum of Modern Art of New York). 
Among its clients are: Itaú, Brahma (AMBEV), Brazilian Army, Amazonas State Government, Amazonas Tur, Manaus City Hall, NEC, Siemens, Samsung, Geriatrics, Amil, Uninorte, Invicta and EURO House Ware. 
He transits between the photographic art production, fashion editorials, portraits, advertising, corporate videos, photography direction for TV and cinema, as well as cultural projects, exhibitions, shows and art circuits.

PT

Bruno Zanardo, natural de São Paulo, fotógrafo, publicitário, pesquisador em artes visuais, professor e diretor de fotografia para cinema. 
Foi o fotógrafo oficial do Miss Universo para toda a mídia nacional e internacional. Suas fotos foram publicadas nos maiores jornais do Brasil e do mundo. 
Contribui também para as agências Fotoarena, O Globo, Agência Estado, Folha Press, agência internacional Getty Images e LatinStock. 
Bruno Zanardo realizou também exposições individuais e coletivas em âmbito nacional e internacional, incluindo menções honrosas. 
Como professor, ministrou curso de Fotografia Culinária no SESC-Sorocaba/SP; Fotografia de Moda na Semana do Audiovisual (SEDA) e a palestra “Profissão: Fotógrafo – Segmentos e Mercado” na Feira Norte do Estudante 2013 e participou do Encom em Jaraguá do Sul, onde palestrou junto de profissionais de peso da publicidade brasileira, como Rodrigo da Matta da JWT, Mario Assim, do Banco de Eventos e Marcel Beli, da Prefeitura de Curitiba. 
Além disso, foi o fotógrafo do livro comemorativo de 50 anos do Centro de Instrução de Guerra na Selva, o “CIGS”, trabalhando para o Exército Brasileiro. 
Suas imagens estão presentes em livros didáticos e artísticos, como “Fotografia Culinária”, AP&S Editorial, 2010 e “Que seja eterno enquanto dure”, Soler Editora. 
Como Diretor de Fotografia para Cinema, dirigiu a fotografia do vídeo de abertura do desfile do estilista Jadson Ranieri, com a modelo brasileira Cristina Jurack, modelo de renome internacional que trabalhou em campanha do estilista Marc Jacobs. 
Na música, dirigiu a fotografia do clipe de Dan Nakagawa, Todo Mundo o Tempo Todo/ 2012, além do clipe Só Paro Se Cair de Daniel Peixoto, que, com o material produzido foi consagrado Artist of the Week, pela MTV Americana em 2011, sendo veiculado também na MTV Austrália e Inglaterra. 
Seu curta-documentário “69 – Praça da Luz/Luz Square”, ganhou 6 prêmios nacionais e internacionais, foi exibido no Canal GNT na Semana das Mulheres e em Berlim. Hoje faz parte do acervo do MOMA (Museum of Modern Art of New York). 
 Entre seus cliente estão: Itaú, Brahma, Exército Brasileiro, Governo do Estado do Amazonas, Amazonas Tur, Prefeitura de Manaus, NEC, Siemens, Samsung, Geriatrics, Amil, Uninorte, Invicta, EURO House Ware, entre outros. 
 Transita entre a produção de arte fotográfica, editoriais de moda, retratos, publicidade, vídeos institucionais, direção de fotografia para TV e Cinema, bem como realização de projetos culturais, exposições, mostras e instalações em circuitos de arte.
Back to Top